Ikonmalere

Hvorfor skrive en ikon?

"Der kan være mange forskellige årsager til, at den enkelte vælger at starte på en ikon eller følge et ikonkursus. Nogen har en erindring om en ikon, de så som barn, og som gjorde indtryk på dem. Andre har aldrig glemt engang uforvarende at være trådt ind i en ortodoks kirke og blive blevet overvældet af en sanselig og fremmedartet stemning; de hundredvis af flakkende kerter reflekterende ikonostasens guld blandet med duften af røgelse. Andre igen vil sætte sig ind i det gamle håndværk i tempera- og forgyldningsteknikker. Og atter andre har en kristen baggrund, hvor der traditionelt lægges vægt på ordet og en mundtlig fremstilling af det åndelige. De kommer måske for at tilføje deres protestantiske tradition en rig billedverden."

Disse ord findes i bogen ”At skrive en ikon”, Klematis 2006 (ISBN 87-641-0123-1), og de kunne være en passende introduktion til ikonmalingen, som den foregår i Jakobskirken.

Ikonmaling i Jakobskirken

Den anden mandag i måneden mødes en gruppe mennesker og maler på deres ikoner, udveksler erfaringer og begynder en ny ikon. Der er plads til nye ikonmalere, så mød bare op.

Kriteriet for at deltage i ikon-værkstedet er, at man laver ikoner/billeder med religiøse motiver. Der er ikke krav til at man anvender den originale maleteknik.  Så har man mere lyst til at male med akrylfarver, vandfarver eller lave decupager så er man også velkommen. Man medbringer selv materiale til billederne.

Kate Bille, Tlf. 27 28 46 19, e-mail katebille@gmail.com

Ikonmalernes program